• SPEL

“Een spel is een activiteit, buiten de gewone dagelijkse bezigheden, waaraan een of meer mensen – of bij uitbreiding andere diersoorten – deelnemen, als vermaak en/of om een of meer vaardigheden of talenten ten volle te benutten of te vergroten.” (Wikipedia)

Concreet wordt er via ontspanning gewerkt aan STEM.

Werkwijze

DITMUSA staat voor: Doel, Inkleding, Terrein/Tijd, Materiaal, Uitleg, Spelregels en Aanpassingen. Als deze 7 elementen aanwezig zijn, dan zit je spel (technisch) goed ineen. Of de activiteit schitterend zal verlopen, is nog een andere zaak, maar het is alvast een noodzakelijk begin.

Het is een handige checklist om de workshopfiche goed in te vullen. Denk na bij alle vragen per element.

  • Wat moeten de kinderen gedaan hebben tegen het einde van het spel
  • Moet er iets gemaakt worden?
  • Is er winnaar op het einde? En hoe win je?
  • Wanneer is het spel gedaan?
  • Wat is het verhaal achter je spel? Vertrek hiervoor vanuit je idee.
  • Zijn er personages? Moet er verkleed worden?
  • Hoe kan je een locatie in het thema versieren?
  • Wat is het totale terrein?
  • Welk postje staat waar op het terrein?
  • Welke elementen van de locatie kan je gebruiken?
  • Wat kan eventueel buiten? Binnen?
  • Wat heb ik voor elk onderdeel nodig?
  • Is er algemeen belangrijk materiaal?

Vul dit aan op de materiaallijst

Dit is wat er wordt gezegd aan het begin van het spel en zet je best bovenaan in de workshopinhoud.

  • Is de uitleg gestructureerd?
  • Komen alle onderdelen van het spel aanbod in de uitleg?
  • Zitten de kinderen in teams, als één groep of spelen ze individueel?

Dit onderdeel ondersteunt de uitleg. Extra regels die het spel doen slagen.

  • Waar zitten de gevaren? Is alles veilig?
  • Hoe zouden de kinderen valsspelen en hoe kan je dit voorkomen?

Tijdens het spel zal er aangepast moeten worden. Durf dit doen.

Bouwstenen ter inspiratie

Bordspel

Een spel kan als centrale leidraad een bord hebben. Dit bord kan op verschillende manieren ingevuld worden.

  • Ganzenbord: dit is een bord met verschillende vakjes waarbij de winnaar meestal de persoon is die als eerste het einde bereikt. Onderweg kunnen er opdrachten, valkuilen of voordelen aanwezig zijn op het spelbord.
  • Kaart: het bord is een kaart van een bepaald gebied. Hierop kan er in interactie gegaan worden tussen de verschillende deelnemers. Er kan gebouwd, veroverd of verzameld worden. Voorbeelden zijn: Risk, De Kolonisten van Catan, Stratego …

Voorbeeld ganzenbord: bouwspel (bewerkbaar in PowerPoint)

Online kaarten maken: Fantasy Map Generator, City Generator en Warzone

Winkel

Een winkel gebruiken in een spel heeft enkel maar voordelen. Als er iets moet gebouwd worden is een winkel invoeren een ideaal middel om verschillende materialen of onderdelen te verkrijgen.

Geld dat nodig is om te kopen kan verdiend worden door opdrachten, kleinere spelletjes of duels.

De kinderen doen aan hoofdrekenen bij het werken met geld. Promo’s en kortingen zijn hier ideaal voor. Op die manier kan je het spel bijsturen.

Geld downloaden: nepgeld, Chiros of monopolygeld

Opdrachten

Een onderdeel van het spel kan het gebruik van opdrachten zijn. De kinderen moeten opdrachten vervullen in ruil voor een belangrijk element uit het spel. Dit kunnen individuele, groeps- of duelopdrachten zijn.

Dit is ook de ideale manier om proefjes in je spel te verwerken. Probeer competitie in de proef te steken en je hebt een ideale opdracht.

Leventjes

Om wat competitie en strijdlust te krijgen kunnen leventjes in een spel verwerkt worden. De kinderen kunnen leventjes van elkaar afnemen door te tikken, blad-steen-schaar duel of nog een andere manier.

Zeker haalbaar, maar iets complexer: Stratego. Maak hier custom Strategokaartjes in jouw thema.

Kampen

Een spel in meerdere teams kan hand in hand gaan met kampen. Ieder team heeft zijn eigen kamp en je moet binnendringen in een ander team zijn kamp. Daar liggen dan noodzakelijke onderdelen om het spel te winnen.

Verschillende mogelijkheden:

  • Leg in ieder kamp een onderdeel van een puzzel of een iets dat gebouwd moet worden.
  • Ga naar andere kampen om kwartetten te verzamelen.
Proeven

Als je met proeven werkt in je workshop is het handig om proevenfiches te voorzien. Die brengen enkele voordelen met zich mee.

  • Je hebt zelf een geheugensteuntje bij elke proef.
  • De leerlingen kunnen zelfstandig met zo’n fiche aan de slag. Hierdoor kan je taken uit handen geven.
  • Het laat de leerlingen zelf nadenken.

Bekijk hier een voorbeeld van proevenfiches.

Tips